1. A logika alapjai

A következő három fejezet nem része az előadásnak, de a további fejezetek megértéséhez mindenképpen javasolt az elolvasása. A fejezetek anyaga a matematika BsC-s hallgatók számára készült Bevezető analízis I. jegyzet és Bevezető analízis II. példatár anyagán alapul.

1.1. A logika alapfogalmai

Azokat a mondatokat, amelyekhez józan ésszel az igaz vagy hamis logikai értékek valamelyikét hozzárendelhetjük, állításoknak nevezzük.

Nem minden mondat állítás.
Példák olyan mondatokra, amelyek nem állítások:
  • Miért nem süt a nap?
  • Ez a mondat nem igaz.
Példák állításokra:
  • Most nem süt a nap. (Lehet igaz is, lehet hamis is.)
  • A logaritmus függvény a pozitív számokon van értelmezve. (Igaz.)
  • A logaritmus függvény a negatív számokon van értelmezve. (Hamis.)
Az állításokat logikai műveletekkel kapcsolhatjuk össze. Az alábbiakban és két állítást jelöl.
Definíció:
A logikai műveletek és jelölésük.
  konjunkció(az és művelet),, és
  diszjunkció(a vagy művelet),, vagy
  negáció(tagadás), vagy ,nem
  implikáció(következtetés), ,ha akkor
  ekvivalencia akkor és csak akkor, ha

A logikai műveletek értelmezése:
  • pontosan akkor igaz, ha is igaz, és is igaz.
  • pontosan akkor hamis, ha is hamis, és is hamis.
  • vagy pontosan akkor igaz, ha hamis.
  • pontosan akkor hamis, ha igaz, és hamis.
  • pontosan akkor igaz, ha mindkét állítás igaz vagy mindkét állítás hamis.
Megjegyzés:
  • A pontosan akkor igaz ... azt jelenti, hogy minden más esetben hamis.
  • A pontosan akkor hamis ... azt jelenti, hogy minden más esetben igaz.
  • A vagy-gyal összekötött állítás akkor is igaz, ha mindkét rész állítás igaz. A matematikában az úgynevezett megengedő vagy-ot használjuk.
  • Az implikáció arról szól, hogy minden olyan esetben, amikor igaz, -nek is teljesülnie kell. Arról nem szól az implikáció, hogy mi van akkor, ha hamis. Ezért értelmes az implikációt úgy definiálni, hogy igaz legyen azokban az esetekben, amikor hamis, függetlenül attól, hogy igaz vagy hamis. Tehát hamis állításból minden következik. Ezt azért fontos tudnunk, mert így látjuk, hogy hamis állításból kiindulva nem tudunk semmit bizonyítani, hamis állításból ugyanis minden igaz és minden hamis állítás következik.
A logikai műveleteket igazságtáblázatokkal is fel lehet írni:

iiiiii
ihhihh
hihiih
hhhhii


ih
hi


A logikai műveletekkel összekapcsolt állítások tagadásait is felírtuk táblázatba. Egy állításnak és a tagadásának mindig ellentétes a logikai értéke.

iihhhh
ihihii
hiihhi
hhiihh
Példák igaz állításokra:
  • A páros szám.
  • A páros szám és .
  • A páros szám vagy .
  • A páratlan szám vagy .
  • A páros szám vagy .
  • Ha páros szám, akkor .
  • Ha páratlan szám, akkor .
  • Ha páratlan szám, akkor .
Példák hamis állításokra:
  • A páratlan szám.
  • A páros szám és .
  • A páratlan szám és .
  • A páratlan szám és .
  • A páratlan szám vagy .
  • Ha páros szám, akkor .
Példák állításokra és a tagadásukra:
  • Állítás: A csitári hegyek alatt leesett a hó.
    Tagadása: A csitári hegyek alatt nem esett le a hó.
  • Állítás: Nem vagy itt jó helyen, és nem vagy való nekem.
    Tagadása: Jó helyen vagy itt, vagy nekem való vagy.
  • Állítás: Esik az eső és nem találsz rám.
    Tagadása: Nem esik az eső vagy rám találsz.
  • Állítás: Nem bérelek ki egy jó nagy puputevét vagy nem járom be Kenyát.
    Tagadása: Kibérelek egy jó nagy puputevét és bejárom Kenyát.
  • Állítás: A világ a jóra éhes vagy az ember a széptől ékes.
    Tagadása: A világ nem a jóra éhes és az ember nem a széptől ékes.
  • Állítás: Ha itt a nyár, akkor meleg az idő.
    Tagadása: Itt a nyár, és nem meleg az idő.
A matematika fogalmait, a bizonyítások és indoklások helyességét csak a logika elemeinek ismeretével érthetjük meg.

1.2. Bizonyítási módszerek

A matematikában az axiómák kivételével minden állítást bizonyítani kell. Az egyszerű vagy egyszerűnek látszó állításokat is. Bizonyítás közben felhasználhatjuk az axiómákat és a már korábban bizonyított állításokat. Ez nem jelenti azt, hogy valóban mindig mindent bizonyítani fogunk, erre időnk sem lesz, ehelyett elfogadjuk, hogy mások már bizonyították a megfelelő állításokat, tételeket.
Ugyanakkor a feladatok gyakran szólnak állítások bizonyításáról.
A bizonyításokat éppen úgy meg lehet tanulni, mint a matematika többi részét.
Példa: A feladatok egy része megmondja, hogy mit kell bizonyítani.
Bizonyítsuk be, hogy , ahol .
Ilyenkor végig kell gondolni az állítást, és hogy milyen bizonyítási módszerek jöhetnek szóba. Itt például bizonyíthatunk teljes indukcióval vagy felhasználhatjuk a számtani sorozat összegképletét.
Példa: Sok esetben a feladat csak kérdez, és nem mondja meg, hogy mit kell bizonyítani.
Van-e olyan szám, amelyikre teljesül, hogy ha , akkor ?
Példa: Van-e olyan , amelyikre teljesül, hogy ha , akkor ?
A bizonyításoknál figyeljünk oda, hogy csak a feladatban megadott feltételeket használjuk fel! A megoldás során minden sejtést igazoljunk!
A bizonyítási módszerek közül kettővel foglalkozunk: a direkt és az indirekt bizonyítással. Szóba kerül még a teljes indukció is, amivel állítások egy sorozatát lehet bizonyítani, de ez is a direkt vagy indirekt bizonyítási módszerek valamelyikével történik.
Direkt bizonyítás:
A direkt bizonyításnál igaz állításból indulunk ki, és helyes matematikai lépésekkel jutunk el a bizonyítandó állításhoz.
Példa direkt bizonyításra: A számtani-mértani közép egyenlőtlenség bizonyítása két szám esetén.
Tétel: Ha és két pozitív szám, akkor
Egyenlőség csak akkor van, ha .
A direkt bizonyításoknál nagyon kell figyelni arra, hogy nem a bizonyítandó állításból indulunk ki, hiszen arról nem tudjuk, hogy igaz-e, csak majd a bizonyítás után. Ha hamis állításból indulunk ki, bármit levezethetünk, ld. a megjegyzést az implikációnál.
Példa olyan hibás bizonyításra, amikor hamis állításból indulunk ki:
Az a sejtésünk, hogy . Az egyenlőség mindkét oldalát -val megszorozva a igaz állításhoz jutunk. Abból, hogy a végeredmény igaz, nem következtethetünk arra, hogy a kiindulás is igaz volt.
Nem minden esetben tudjuk előre, hogy melyik az az igaz állítás, amiből ki kell indulni. Természetesen gondolkozhatunk visszafele, próbálkozhatunk a bizonyítandó állítás alakításával, és azzal, hogy így jussunk el egy igaz állításhoz, de a megoldás végén a bizonyítás leírásakor az igaz állításból kiindulva kell eljutni helyes lépéseken keresztül a bizonyítandó állításhoz. Az igaz állítás a START, a bizonyítandó állítás a CÉL. Segíthet, ha visszafele bejárjuk a pályát, de a versenyen a STARTBÓL kell kiindulni, és a CÉLBA kell beérkezni.
Indirekt bizonyítás:
Az indirekt bizonyításnál feltesszük, hogy a bizonyítandó állítás tagadása igaz (ld. logikai műveletek), ez az indirekt feltevés, majd ebből az indirekt feltevésből kiindulva helyes matematikai lépéseken keresztül ellentmondásra jutunk. Az ellentmondás azt jelenti, hogy az indirekt feltevés hamis, tehát az eredeti állítás igaz.
Példa indirekt bizonyításra:
Tétel:A szám irracionális.
Az indirekt bizonyításnál arra kell figyelnünk, hogy helyesen fogalmazzuk meg a bizonyítandó állítás tagadását. Hibás tagadás hibás bizonyításhoz vezet. Annak a tagadása, hogy ez a toll kék az, hogy ez a toll nem kék. Nem a tagadása az ez a toll kék állításnak sem az, hogy ez a toll piros, sem az hogy ez a toll nem kék, hanem piros.
Példa olyan hibás bizonyításra, amikor rosszul fogalmazzuk meg az indirekt feltevést:
Az a sejtésünk, hogy ha , akkor . A sejtést indirekt módon próbáljuk bizonyítani. A hibásan megfogalmazott indirekt feltevés:
Ha , akkor .
Az így megfogalmazott indirekt feltevés biztosan nem igaz, ellenpélda az , hiszen , és . Tehát az indirekt feltevés nem igaz. Ebből helyesen megfogalmazott indirekt feltevés esetén következne, hogy az eredeti állítás igaz.
Most viszont nem következik, és az eredeti állítás nem is igaz: például esetén és .
Definíció:A teljes indukció elve. Ha minden természetes szám esetén egy állítás és
  (1) igaz,
  (2)ha igaz, akkor is igaz,
akkor mindegyik igaz.
A teljes indukció elve a természetes számok halmazának egy fontos tulajdonságán múlik:
Tétel:A természetes számok minden nem üres részhalmazának van legkisebb eleme.

1.3. Feladatok

Biztatásul közlöm, hogy tévesnek bizonyult a cáfolata annak a híresztelésnek, mely szerint mégsem hazugság azt tagadni, hogy lesz olyan hallgató, akinek egy analízis feladatot sem kell megoldania ahhoz, hogy ne bukjon meg.

Baranyai Zsolt

1.3.1. Bevezető feladatok

Balkezes Bendegúz a bal kezével mindig igaz, a jobb kezével mindig hamis állításokat írt. Melyik kezével írta a következő állításokat? Fogalmazzuk meg az állítások tagadását! Döntsük el az állításokról is, és a tagadásokról is, hogy igazak-e! Minden választ indokoljunk!
Ha , akkor .
Ha , akkor .
Ha az függvény monoton csökken -en, akkor monoton nő -en.
Ha az függvény páratlan, akkor páros.
Ha az függvény páros, akkor páratlan.
Ha az függvény periodikus, akkor is periodikus.
Ezt a mondatot a bal kezemmel írtam.
Minden -nél kisebb pozitív szám szereti a tökfőzeléket.
Van olyan -nél kisebb pozitív szám, amelyik szereti a tökfőzeléket.
A teremben hallgatók ülnek, az asztalon nyalókák vannak. Ugyanazt jelenti-e a következő két mondat?
Minden hallgatóhoz van olyan nyalóka, amelyiket szopogatott.
Van olyan nyalóka, amelyiket minden hallgató szopogatott.
Ha esik az eső, akkor nem találsz rám. Melyik mondat jelenti ugyanezt?
Ha nem esik az eső, akkor rám találsz.
Ha rám találsz, akkor nem esik az eső.
Tudjuk, hogy az és olyan sorozatok, hogy ha , akkor . Mire következtethetünk abból, hogy
?
?
Egy udvarban kecskék és bolhák vannak. Azt, hogy egy bolha megcsípett egy kecskét, a formulával jelöljük. Olvassuk fel a következő állításokat, és írjuk is le őket szöveggel! Döntsük el, hogy melyik állításból melyik állítás következik!
Egy buliban fiú és lány volt. Azt, hogy egy fiú táncolt egy lánnyal, a formulával jelöljük. Vizsgáljuk meg, hogy következik-e az A állításból a B állítás, illetve, hogy következik-e a B állításból az A állítás!
A:
B:
B:
A:
B:
A:
B:
Vezessünk be jelöléseket, és írjuk fel formulákkal a következő állításokat, amelyek egy teniszbajnokságról szólnak!
Volt olyan versenyző, aki senkit nem vert meg.
Volt olyan versenyző, aki mindenkit megvert.
Minden versenyző nyert is, és veszített is játékot.
Egyetlen versenyző sem vert meg mindenkit.
Bizonyítsuk be a következő egyenlőtlenségeket, ha és pozitív számok!
Legyen állítások egy sorozata. Mely állításokról tudjuk biztosan, hogy igazak, illetve mely állításokról tudjuk biztosan, hogy hamisak, ha
igaz, és ha igaz, akkor igaz.
igaz, és ha igaz, akkor igaz.
igaz, és ha hamis, akkor hamis.
hamis, és ha igaz, akkor igaz.
igaz, és esetén ha igaz, akkor igaz.
igaz, és esetén ha igaz, akkor igaz.
igaz és igaz, és ha igaz, és igaz, akkor igaz.
igaz és igaz, és ha igaz, és igaz, akkor igaz.
igaz és igaz, és esetén ha igaz, és igaz, akkor igaz.
Bizonyítsuk be a következő állításokat tetszőleges pozitív egész esetén!
Fejezzük ki közvetlenül -nel az összeget! Először sejtsük meg az eredményt, majd bizonyítsuk be!
Bizonyítsuk be a következő állításokat! A feladatokban pozitív egész számokat jelöl.
, ha
Állítás: Ha , akkor minden pozitív egész szám .
Bizonyítás teljes indukcióval: Az állítás -re igaz. Most induljunk ki abból, hogy
é
Ha , akkor írjuk fel az előbbi azonosságot helyett -gyel:
Adjunk mindkét oldalhoz -et:
Tehát , amiből következik, hogy .
Állítás: Minden ló egyszínű, azaz bármely két lónak ugyanolyan a színe.
Bizonyítás: Teljes indukcióval belátjuk, hogy bármely ló egyszínű.
Az állítás -re nyilvánvaló. Tegyük fel, hogy igaz -re, és ebből fogjuk -re belátni:
adott ló közül az indukciós feltevés miatt az is egyszínű és a is egyszínű, tehát mind az ló egyszínű.
Mivel az állítás hamis, a bizonyítás rossz. Keressük meg a hibát!
Legyen a Fibonacci-sorozat -edik tagja, azaz
é
Bizonyítsuk be, hogy
és relatív prímek!
.
Kivágjuk egy sakktáblából az egyik átlójának két végén levő négyzeteket (az A1 és a H8 mezőket). Le lehet-e fedni a megmaradó sakktáblát darab -es lappal (dominóval)? (Egy lap mezőt tud lefedni.)
Bizonyítsuk be, hogy két racionális szám összege racionális!
Bizonyítsuk be, hogy irracionális!
Bizonyítsuk be, hogy a következő két szám irracionális:
Lehet-e
két irracionális szám összege racionális?
két racionális szám hányadosa irracionális?
Igaz-e, hogy egy racionális és egy irracionális szám összege irracionális?
Állítás: Az a legnagyobb szám.
Bizonyítás: Indirekt módon tegyük fel, hogy nem az a legnagyobb szám, hanem .
Ekkor , továbbá . Az utolsó egyenlőtlenség mindkét oldalát a pozitív -val osztva azt kapjuk, hogy , ami ellentmond az indirekt feltevésnek, tehát mégis az a legnagyobb szám.
Hol a hiba?
Legyen és . Bizonyítsuk be, hogy a sorozatnak van -nál nagyobb tagja!

1.3.2. Gyakorló feladatok

Írjuk le a következő mondatok tagadását!
Minden medve szereti a mézet.
Van olyan tengerész, aki ismer olyan kikötőt, ahol minden kocsmában járt.
Van olyan méz, amit nem minden medve szeret.
Tagadjuk a következő mondatokat!
Ha itt a nyár, akkor meleg az idő.
Ha a nagynénikémnek kerekei lennének, akkor ő lenne a miskolci gyorsvonat.
Egy udvarban kecskék és bolhák vannak. Azt, hogy egy bolha megcsípett egy kecskét, a formulával jelöljük. Írjuk le a következő állítások tagadását formulákkal is, és szöveggel is!
Egy buliban fiú és lány volt. Azt, hogy egy fiú táncolt egy lánnyal, a formulával jelöljük. Írjuk le a következő állításokat formulákkal, és vizsgáljuk meg, hogy következik-e az A állításból a B állítás, illetve, hogy következik-e a B állításból az A állítás!
A: Van olyan lány, aki minden fiúval táncolt.
B: Van olyan fiú, aki minden lánnyal táncolt.
A: Van olyan lány, aki táncolt valamelyik fiúval.
B: Van olyan fiú, aki táncolt valamelyik lánnyal.
A: Minden fiú táncolt valamelyik lánnyal.
B: Minden lány táncolt valamelyik fiúval.
A: Minden fiú táncolt minden lánnyal.
B: Van olyan lány, aki minden fiúval táncolt.
Bizonyítsuk be a következő egyenlőtlenségeket, ha és pozitív számok!
Legyen állítások egy sorozata. Mely állításokról tudjuk biztosan, hogy igazak, illetve mely állításokról tudjuk biztosan, hogy hamisak, ha
igaz, és ha igaz, akkor igaz.
igaz, és ha hamis, akkor hamis.
Fejezzük ki közvetlenül -nel az összeget! Először sejtsük meg az eredményt, majd bizonyítsuk is be!
Bizonyítsuk be a következő állításokat! A feladatokban egész számokat jelöl.
, ha
Legyen a Fibonacci-sorozat -edik tagja, azaz , és . Bizonyítsuk be, hogy
, ha .
, ha .
Legyen és . Határozzuk meg értékét!
Egy -ös sakktábla minden mezőjén áll egy bolha. Amikor az óra éjfélt üt, minden bolha átugrik valamelyik oldalszomszédos mezőre. Tudnak-e úgy ugrani, hogy az ugrás után is minden mezőn bolha legyen?
Bizonyítsuk be, hogy a következő számok irracionálisak!
Legyen és . Bizonyítsuk be, hogy a sorozatnak van -nél kisebb tagja!